Tästä tilastosta on olemassa uudempi julkaisu

Tuorein julkaisu: Kuluttajabarometri 2018, marraskuu

Julkaistu: 27.2.2018

Kuluttajien luottamuksen ennätys jälleen uusiksi

Kuluttajien luottamusindikaattori oli helmikuussa 25,8, kun se tammikuussa oli 24,2. Lukemat ovat mittaushistorian korkeimmat. Viime vuoden helmikuussa luottamusindikaattori sai arvon 20,8. Indikaattorin pitkän ajan keskiarvo on 12,3. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 1.–19. helmikuuta 1 146 Suomessa asuvaa henkilöä.

Kuluttajien luottamusindikaattori

Kuluttajien luottamusindikaattori

Luottamusindikaattorin osatekijöistä odotus työttömyyden vähenemisestä Suomessa vahvistui helmikuussa selvästi tammikuuhun verrattuna. Helmikuussa paranivat hieman muutkin osatekijät eli arviot kuluttajan omasta ja Suomen taloudesta sekä kotitalouden säästämismahdollisuuksista. Viime vuoden vastaavaan aikaan nähden osatekijät säästämismahdollisuuksia lukuun ottamatta vahvistuivat selvästi.

Helmikuussa kuluttajien odotukset sekä omasta että Suomen taloudesta ja työttömyydestä olivat hyvin valoisat. Arviot myös omista säästämismahdollisuuksista olivat hyvät.

Kuluttajat pitivät helmikuussa ajankohtaa hyvin otollisena säästämiselle, mutta ei enää yhtä hyvänä lainanotolle eikä kestotavaroiden ostamiselle kuin kuukautta aiemmin. Työlliset kuluttajat kokivat helmikuussa, että työttömyyden uhka on omalla kohdalla vähentynyt paljon viime aikoina.

Kuluttajien odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden kuluttua

Kuluttajien odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden kuluttua

Kysymyksen saldoluku saadaan vähentämällä vastausvaihtoehtoja painottaen myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus (ks. Laatuseloste). Kuluttajien luottamusindikaattori on sen osatekijöiden saldolukujen keskiarvo. Osatekijät ovat: oma talous, Suomen talous, yleinen työttömyys ja kotitalouden säästämismahdollisuudet (kaikki koskien seur. 12 kuukautta). Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja +100:n välillä – mitä korkeampi (positiivinen) lukema, sitä valoisampi näkemys taloudesta.


Lähde: Kuluttajabarometri 2018, helmikuu. Tilastokeskus

Lisätietoja: Pertti Kangassalo 029 551 3598, kuluttaja.barometri@tilastokeskus.fi

Vastaava tilastojohtaja: Jari Tarkoma

Julkaisu pdf-muodossa (446,4 kt)

Katsaukset
Taulukot

Tietokantataulukot

Liitetaulukot

Kuviot
Laatuselosteet

Päivitetty 27.2.2018

Viittausohje:

Suomen virallinen tilasto (SVT): Kuluttajabarometri [verkkojulkaisu].
ISSN=1796-864X. helmikuu 2018. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 11.12.2018].
Saantitapa: http://www.stat.fi/til/kbar/2018/02/kbar_2018_02_2018-02-27_tie_001_fi.html