Aiheet
Liikenne ja matkailu

Suomen varsinainen kauppalaivasto kasvoi vuonna 2023

tiedote | Kauppalaivasto 2023

Tilastokeskuksen mukaan Suomen rekisteröidyssä kauppalaivastossa oli vuoden 2023 lopussa yhteensä 1 259 alusta, joista 682 kuului varsinaiseen kauppalaivastoon. Sekä koko rekisteröidyn kauppalaivaston että varsinaisen kauppalaivaston alusmäärä ja yhteenlaskettu bruttovetoisuus kasvoivat verrattuna vuoden 2022 lopun tilanteeseen.

Keskeisiä poimintoja

  • Vuoden 2023 lopussa Suomen koko rekisteröidyn kauppalaivaston bruttovetoisuus oli kasvanut 5 % ja alusmäärä lisääntynyt 16:lla aluksella vuoden 2022 lopun tilanteeseen verrattuna.
  • Varsinaisen kauppalaivaston bruttovetoisuus kasvoi 5 % ja aluksia oli 13 enemmän kuin vuoden 2022 lopussa.
  • Vuoden 2023 lopussa varsinaisen kauppalaivaston bruttovetoisuus oli suurimmillaan 2000-luvulla.
  • Vuoden 2023 lopussa varsinaisen kauppalaivaston keski-ikä oli 53 vuotta. Keskimäärin vanhimpia aluksia varsinaisessa kauppalaivastossa olivat matkustaja-alukset, 63 vuotta, ja uusimpia ro-ro-matkustaja-alukset, 32 vuotta.

Suomen rekisteröidyn kauppalaivaston alusmäärä lisääntyi ja bruttovetoisuus kasvoi

Suomen rekisteröityyn kauppalaivastoon kuului vuoden 2023 lopussa 1 259 alusta. Rekisteröidyn kauppalaivaston alusmäärä kasvoi 16:lla aluksella verrattuna vuoden 2022 loppuun. Rekisteröidyn kauppalaivaston bruttovetoisuus oli 2 064 289, mikä on 5 % enemmän kuin vuonna 2022. Vuoden 2023 lopussa koko rekisteröidyn kauppalaivaston bruttovetoisuus oli suurimmillaan vuosien 2000-2023 aikana.

Rekisteröityyn kauppalaivastoon kuuluvista alusryhmistä varsinaisen kauppalaivaston alusmäärä kasvoi 13:lla, pienalusten määrä väheni kahdella aluksella ja proomujen sekä muiden kuljetuskoneettomien alusten määrä lisääntyi viidellä aluksella.

Varsinaisen kauppalaivaston alusmäärä ja bruttovetoisuus kasvoivat

Varsinaiseen kauppalaivastoon kuului vuoden 2023 lopussa 682 alusta, joiden yhteenlaskettu bruttovetoisuus oli 1 951 649. Varsinaisen kauppalaivaston bruttovetoisuus kasvoi 5 % ja alusmäärä kasvoi 13:lla aluksella vuoden 2022 loppuun verrattuna. Vuoden 2023 lopussa myös varsinaisen kauppalaivaston bruttovetoisuus oli suurimmillaan 2000-luvulla.

Alusmäärällisesti eniten varsinaisessa kauppalaivastossa oli matkustaja-aluksia. Ro-ro-lastialusten ja ro-ro-matkustaja-alusten bruttovetoisuus kattoi noin kaksi kolmasosaa koko varsinaisen kauppalaivaston vetoisuudesta. Alusmäärä kasvoi eniten Muut alukset -luokassa, jossa alusmäärä kasvoi yhteensä 11:llä aluksella. Muut alukset -luokkaan kuuluvat mm. hinaajat, jäänmurtajat, työntöproomut, kalastusalukset sekä hallinnolliset alukset.

Varsinaisen kauppalaivaston keski-ikä oli vuoden 2023 lopussa 53 vuotta ja bruttovetoisuuteen suhteutettu keski-ikä 15 vuotta. Suuri ero johtuu siitä, että suuret alukset ovat keskimäärin uudempia kuin pienemmät alukset. Vuoden 2022 loppuun verrattuna alusten keski-ikä on noin yhden vuoden enemmän ja bruttovetoisuuteen suhteutettu keski-ikä noin vuoden vähemmän. Keskimäärin vanhimpia aluksia varsinaisessa kauppalaivastossa olivat matkustaja-alukset, 63 vuotta, ja nuorimpia ro-ro-matkustaja-alukset, 32 vuotta.

Pienalusten määrä väheni ja proomujen sekä muiden kuljetuskoneettomien alusten määrä kasvoi

Vuoden 2023 lopussa pienaluksia oli kaikkiaan 284 ja alusten bruttovetoisuus oli yhteensä 4 829. Pienalusten määrä väheni kahdella aluksella ja bruttovetoisuus pysyi lähes samana vuoden 2022 lopun tilanteeseen verrattuna.

Vuoden 2023 päättyessä proomuja ja muita kuljetuskoneettomia aluksia oli kaikkiaan 293 ja alusten bruttovetoisuus oli yhteensä 107 811. Edellisen vuoden loppuun verrattuna aluksia oli viisi enemmän ja niiden yhteenlaskettu bruttovetoisuus kasvoi 2 %.

Aluskiinnitysten määrä jatkoi laskua

Koko rekisteröidylle kauppalaivastolle oli vahvistettu vuoden 2023 päättyessä kaikkiaan 355 aluskiinnitystä, joiden yhteisarvo oli 3,0 miljardia euroa. Vuoden 2022 loppuun verrattuna kiinnitettyjä aluksia oli 22 vähemmän ja kiinnitysten kokonaisarvo oli pysynyt lähes samana.

Varsinaisen kauppalaivaston aluksilla oli kiinnityksiä 257 kappaletta ja niiden arvo oli yhteensä 2,8 miljardia euroa. Eniten euromääräisiä kiinnityksiä varsinaisen kauppalaivaston aluksista oli ro-ro-lastialuksilla ja ro-ro-matkustaja-aluksilla.

Kauppa-alusluetteloon merkittyjen alusten määrä väheni, mutta bruttovetoisuus kasvoi

Vuoden 2022 lopussa kauppa-alusluetteloon, johon voidaan merkitä pääasiassa ulkomaan liikenteessä toimivia aluksia, kuului 101 alusta. Vuoden 2022 loppuun verrattuna aluksia oli kolme vähemmän, mutta alusten yhteenlaskettu bruttovetoisuus kasvoi 6 %. Kauppa-alusluettelon alusten keski-ikä oli 23 vuotta, eli vuoden vähemmän kuin edellisenä vuotena.

Taulukot

Katso keskeiset tilastotiedot taulukoista.

Varsinainen kauppalaivasto vuoden lopussa 2018-2023

Pienalukset ja proomut sekä muut kuljetuskoneettomat alukset vuoden lopussa 2018-2023

Tietokantataulukot

Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.

Päivittyneet tietokantataulukot
Käytetyt luokitukset:
  • Jääluokka
  • Rekisteriviranomainen
  • Suuruusluokka
  • Alustyyppi
Ajanjakso:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Suuruusluokka
  • Alustyyppi
  • Kotikunta
Ajanjakso:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Alustyyppi
Ajanjakso:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Alustyyppi
Ajanjakso:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Alustyyppi
Ajanjakso:
vuosi
Päivitetty:

Tulevat julkaisut

Taustatiedot

Dokumentaatio
Viittausohje

Tilaston asiantuntijat

Tiedustelut ensisijaisesti
Palvelusähköposti
liikenne.matkailu@stat.fi
Henna Ylimaa
yliaktuaari
029 551 3832
Vastaava osastopäällikkö

Miksi tätä sisältöä ei näytetä?

Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.