27.10.2004

Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö

Konsumenternas syn på möjligheterna att spara försiktigare

Konsumenternas förtroende för ekonomin försvagades i oktober för andra månaden i rad. Konsumenternas förtroendeindikator uppgick till 9,6, då den ännu i augusti var 14,8. Av förtroendeindikatorns fyra delfaktorer försvagades i oktober synen på Finlands ekonomi och särskilt på möjligheterna att spara jämfört med september. Synen på den egna ekonomin och utvecklingen av arbetslösheten var i stort sett oförändrad. Å andra sidan ansåg konsumenterna att anskaffningen av konsumtionsvaror inte längre var lika lönsam som tidigare. Uppgifterna grundar sig på Statistikcentralens konsumentbarometer. Barometern bygger på intervjuer som mellan den 1 och 18 oktober gjordes med 1 487 personer bosatta i Finland.

Konsumenternas syn på ekonomin i oktober 2004

Oktober 2004 nettotal September 2004 nettotal Oktober 2003 nettotal Medeltal 10/95-10/04
Konsumenternas förtroendeindikator 9,6 12,2 11,1 13,5
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget 12,7 12,5 11,0 8,9
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. 37,6 47,9 45,2 30,4
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget 2,8 4,4 3,9 7,5
Arbetslösheten om 12 mån. jämfört med nuläget -14,7 -15,8 -15,8 7,2
Inflationen om 12 mån., % 2,0 1,8 1,9 1,9
Risken för egen arbetslöshet vid intervjutidpunkten 2,5 4,3 .. ..
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten 27,0 30,9 30,3 23,9
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten 21,8 25,7 32,5 20,2
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten 14,5 14,3 12,8 4,5
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten 25,6 28,3 34,1 21,9
Nettotalet erhålls genom att den procentuella andelen nekande svar viktas och subtraheras från den procentuella andelen jakande svar på en fråga.
Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, arbetslösheten och hushållens möjligheter att spara. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och 100. En positiv siffra innebär en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin.

I oktober trodde 28 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. 21 procent av konsumenterna bedömde för sin del att landets ekonomi försämras. I oktober litade 30 procent av konsumenterna på att deras egen ekonomi blir bättre och bara 9 procent var rädda för att ekonomin blir sämre under det kommande året.

I oktober trodde 46 procent av konsumenterna att arbetslösheten ökar under det kommande året och 19 procent trodde på en lägre arbetslöshet. 12 procent av de sysselsatta antog att risken för arbetslösheten hade ökat för deras egen del, men något fler, dvs. drygt 13 procent, antog åter att risken hade minskat under de senaste månaderna. Konsumenterna trodde att konsumentpriserna ökar med jämna 2 procent under det följande året.

I oktober ansåg något färre än tidigare, dvs. 70 procent av konsumenterna, att tidpunkten att ta lån är fördelaktig och 13 procent av hushållen planerade att ta lån under de följande 12 månaderna. 62 procent av konsumenterna ansåg att det är lönsamt att spara. Av hushållen hade 59 procent sparat och 72 procent trodde att de kan spara under det följande året. En månad innan var motsvarande andelar 65 och 80 procent.

I oktober ansåg 47 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. Föregående år var motsvarande andel 55 procent. Hushållen hade ännu en hel del planer på att reparera bostaden och att köpa hemelektronik. Andelen hushåll som planerade att köpa bostad var i stort sett oförändrad, medan lite färre än tidigare tänkte köpa bil. 17 procent av hushållen tänkte antingen ganska eller mycket säkert köpa bil inom ett år och 8 procent bostad.

Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-10/2004

Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin och
Finlands ekonomi om ett år 10/1995-10/2004

Konsumenternas förtroendeindikator i EU-länderna, september 2004
Indikatoravvikelse från landets medeltal 10/1995-9/2004*

*räknat på basis av säsongrensade serier; Malta gör ingen barometer; uppgift om Frankrike saknas på grund av att serien brutits;
medeltal för kortare period: Luxemburg 1/2002-, Cypern, Litauen och Polen 1/2001-, Slovakien 4/1999-
Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey Results, September 2004 http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm

Källa: Konsumentbarometern 2004, oktober. Statistikcentralen


Meddelandet i PDF-format