27.4.2004

Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö

Konsumenternas uppskattningar om utvecklingen av arbetslöshet mindre pessimistiska

Konsumenternas tro på sin egen ekonomi var i april oförändrad från mars, men starkare än för ett år sedan. Konsumenternas förtroendeindikator var i april exakt 13. Av förtroendeindikatorns fyra delfaktorer blev tron på den egna ekonomin och möjligheterna att spara svagare från månaden innan och motsvarande blev konsumenternas syn på Finlands ekonomi något bättre och pessimismen beträffande utvecklingen av arbetslöshet minskade. Uppgifterna grundar sig på Statistikcentralens konsumentbarometer. Barometern bygger på intervjuer som mellan den 1 och 19 april gjordes med 1 579 personer, som är bosatta i Finland.

Konsumenternas syn på ekonomin i april 2004

>

cellspacing="0" cellpadding="2"
April 2004 nettotal Mars 2004 nettotal April 2003 nettotal Medeltal
10/95-4/04
Konsumenternas förtroendeindikator 13,0 12,8 9,6 13,6
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget 11,2 13,1 11,0 8,8
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. 40,7 45,5 38,8 29,5
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget 8,1 7,2 -2,5 7,7
Arbetslösheten om 12 mån. jämfört med nuläget -8,1 -14,5 -8,7 8,3
Inflationen om 12 mån., % 1,6 1,6 1,6 1,9
Risken för egen arbetslöshet vid intervjutidpunkten 2,3 1,9 .. ..
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten 29,7 29,6 27,8 23,6
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten 32,8 27,7 31,6 19,7
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten 13,3 12,5 11,3 4,0
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten 35,7 30,2 34,7 21,6
Nettotalet erhålls genom att den procentuella andelen nekande svar viktas och subtraheras från den procentuella andelen jakande svar på en fråga. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, arbetslösheten och hushållens möjligheter att spara. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och 100. En positiv siffra avser en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin.

I april trodde 33 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. 17 procent av konsumenterna bedömde för sin del att landets ekonomi försämras. Motsvarande andelar var i april i fjol 25 och 28 procent. 29 procent av konsumenterna litade på att deras egen ekonomi blir bättre och bara 9 procent var rädda för att ekonomin blir sämre under det kommande året.

I april trodde 38 procent av konsumenterna att arbetslösheten ökar under det följande året och 25 procent trodde på lägre arbetslöshet. Motsvarande andelar var i mars 46 och 20 procent. 15 procent av de sysselsatta antog att risken för arbetslöshet hade ökat för deras egen del, men bara 3 procent var rädda att säkert bli arbetslösa inom ett år. Konsumenterna trodde att konsumentpriserna ökar med 1,6 procent under det följande året.

I april ansåg 55 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. Månaden innan var motsvarande andel 50 procent. Hushållen planerade anskaffning av speciellt hemelektronik och hemmets inredning. Inom ett år tänkte 18 procent av hushållen ganska eller mycket säkert köpa bil och 8 procent tänkte köpa bostad.

I april ansåg 77 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån och 14 procent av hushållen planerade ta lån under de följande 12 månaderna. 61 procent av konsumenterna ansåg att det är lönsamt att spara. Av hushållen hade 62 procent sparat och 74 procent trodde att de kan spara under det följande året.

Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-4/2004

kuva

Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin
och Finlands ekonomi om ett år 10/1995-4/2004

kuva

Konsumenternas förtroendeindikator i EU-länderna, mars 2004
Indikatoravvikelse från landets medeltal 10/1995-3/2004*

kuva

*räknat på basis av säsongrensade serier; Luxemburgs medeltal för perioden 1/2002-3/2004; uppgift om Frankrike saknas på grund av att serien brutits.
Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey Results, March 2004 http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm

Källa: Konsumentbarometern 2004, april. Statistikcentralen


Meddelandet i PDF-format