27.2.2004

Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö

Bara små förändringar i konsumenternas synpunkter

Konsumenternas förtroendeindikator, som sammanfattar den ekonomiska stämningen, var i februari 11,1, dvs. ungefär den samma som för en månad eller ett år sedan. Av delfaktorerna i förtroendeindikatorn var möjligheterna att spara och förväntningarna på arbetslösheten oförändrade jämfört med januari, men förväntningarna på den egna ekonomin och Finlands ekonomi blev något sämre. Uppgifterna grundar sig på Statistikcentralens konsumentbarometer. Barometern bygger på intervjuer som mellan den 2 och 20 februari gjordes med 1 634 personer som är bosatta i Finland.

Konsumenternas syn på ekonomin i februari 2004

>

cellspacing="0" cellpadding="2"
Februari 2004 nettotal Januari 2004 ettotal Februari 2003 nettotal Medeltal
10/95-2/04
Konsumenternas förtroendeindikator 11,1 11,8 10,6 13,6
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget 11,1 12,5 10,5 8,7
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. 43,4 42,5 43,1 29,3
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget 6,7 8,5 -3,0 7,7
Arbetslösheten om 12 mån. jämfört med nuläget -16,7 -16,3 -8,1 8,7
Förändring av konsumentpriser under de närmaste 12 mån., % 1,8 1,6 2,0 1,9
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten 29,9 30,9 29,0 23,5
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten 33,8 37,2 28,2 19,5
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten 10,2 13,7 14,0 3,8
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten 29,4 31,5 33,0 21,3
Nettotalet erhålls genom att den procentuella andelen nekande svar viktas och subtraheras från den procentuella andelen jakande svar på en fråga. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, arbetslösheten och hushållens möjligheter att spara. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och 100. En positiv siffra avser en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin.

I februari trodde 33 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. 19 procent av konsumenterna bedömde för sin del att landets ekonomi kommer att försämras. Motsvarande andelar var för ett år sedan 23 och 28 procent. 29 procent av konsumenterna litade på att deras egen ekonomi blir bättre och bara 9 procent var rädda för att ekonomin blir sämre under det kommande året.

I februari trodde 48 procent av konsumenterna att arbetslösheten ökar under det följande året och 19 procent trodde på lägre arbetslöshet. Motsvarande andelar var i februari i fjol 38 och 24 procent. Bara 9 procent av de sysselsatta antog att de ganska eller mycket sannolikt skulle drabbas av arbetslöshet inom ett år. Konsumenterna trodde att inflationstakten är 1,8 procent i februari nästa år.

I februari ansåg 72 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån. 15 procent av hushållen planerade att ta lån under de följande 12 månaderna. 58 procent av konsumenterna ansåg att det är lönsamt att spara. Av hushållen hade 62 procent sparat och 77 procent trodde att de kan spara under det följande året.

I februari ansåg 54 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. Året innan var motsvarande andel 50 procent. Hushållen planerade speciellt att förbättra hemmet, resa och anskaffa hemelektronik. Inom ett år tänkte 20 procent av hushållen ganska eller mycket säkert köpa bil och 8 procent tänkte köpa bostad.

Ett separat meddelande utges 3.3.2004 kl. 8.00 beträffande hur allmänna olika hushållsapparater är i Finland. Uppgifterna har samlats in i samband med konsumentbarometern.

Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-2/2004

kuva

Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin
och Finlands ekonomi om ett år 10/1995-2/2004

kuva

Konsumenternas förtroendeindikator i EU-länderna, januari 2004
Indikatoravvikelse från landets medeltal 10/1995-1/2004*

kuva

*räknat på basis av säsongrensade serier; Luxemburgs medeltal för perioden 1/2002-1/2004; uppgift om Frankrike saknas på grund av att serien avbrutits.
Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey Results, January 2004 http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm

Källa: Konsumentbarometern 2004, februari. Statistikcentralen


Meddelandet i PDF-format