Tämä on arkistosisältöä, jota ei enää päivitetä.

Siirry ajantasaiselle Tilastotieto-sivulle.

Blogit ja Internet-puhelut kiinnostavat

Vuoden 2007 keväällä 84 prosenttia 16-74-vuotiaista suomalaisista ilmoitti käyttäneensä tietokonetta tutkimusta edeltäneen vuoden aikana. Muissa Pohjoismaissa käyttäjiä oli vielä enemmän eli yhdeksän kymmenestä, sen sijaan EU-maissa asuvista vähemmän eli kaksi kolmesta. Tietotekniikkaa työssään käyttävien osuus vaihtelee Suomessa selvästi taajama-asteen mukaan: työssään tietokonetta käytti pääkaupunkiseudulla 87 prosenttia ja muualla maassa 65 prosenttia vuonna 2007.

Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen tuoreeseen katsaukseen Tieto- ja viestintätekniikka arjessa, johon on koottu keväällä 2007 toteutetun haastattelututkimuksen tuloksia suomalaisten tieto- ja viestintätekniikan käytöstä. Tutkimus sisältää myös yleiseurooppalaiseen vertailuun tarvittavat kysymykset. Katsauksessa tarkastellaan myös sosiaalisen median käsitettä ja pohditaan, muuttuuko yhteisöllisyys viestintätapojen muutoksen mukana.

Internetiä käyttävän väestön osuus kasvaa Euroopassa pohjoiseen tultaessa. Suomessa Internetiä käyttävien osuus ei juurikaan enää edellisvuodesta kasvanut: vuoden 2007 tammi-huhtikuussa Internetiä käytti 79 prosenttia 15-74-vuotiaista suomalaisista. Vähintään viikoittain Internetiä käytti 75 prosenttia. Oman asunnon langattoman sisäverkon myötä kaksi viidestä oli lisännyt Internetin ja sähköpostin käyttöä, kun taas puolella käyttö oli pysynyt ennallaan.

Täysin uusia käyttäjiä oli eniten yli 40-vuotiaiden joukossa. Eniten käyttäjien osuus kasvoi 60-74-vuotiaiden joukossa, joskin iäkkäät käyttävät Internetiä edelleen selvästi vähemmän kuin nuoret. Opiskelijoista käytännössä kaikki käyttivät tietokonetta, Internetiä ja sähköpostia. Opiskelukäytöstä nopeimmin oli yleistynyt opinto-ohjauksen saaminen.

Kaikista Internetiä käyttäneistä joka neljäs lisäisi mielellään käyttöään. Heistä kaksi kolmesta ilmoitti, ettei käytä Internetiä nykyistä enemmän siksi, ettei siihen ole riittävästi aikaa. Joka kolmannella oli käytön esteenä vieraiden kielten osaamattomuus, Internetin käyttötaitojen riittämättömyys tai tietoturvahuolet. Liialliset käyttökustannukset olivat esteenä joka kymmenennelle.

Internetin käyttötarkoituksista oli kasvattanut eniten suosiotaan blogien lukeminen, jota oli harrastanut joka kolmas Internetin käyttäjä vuonna 2007. Opiskelijoista blogeja oli lukenut joka toinen. Oma blogi oli koko väestöstä noin viidellä prosentilla ja opiskelijoista reilulla viidellätoista prosentilla. Vuonna 2007 web-radiota tai -tv:tä opiskelijoista oli käyttänyt melkein joka toinen ja työllisistä joka neljäs. Internet-puheluita oli soittanut koko väestöstä jo joka viides.

Vaikka kuluttajat eivät lähteneetkään verkko-ostoksille 1990-luvun lopulla ennakoituun tapaan, on verkkokaupasta ostettavien tuotteiden ja palveluiden menekki kasvanut tasaisesti. Palveluista suosituimmat liittyvät matkailuun ja majoitukseen. Niitä oli vuonna 2007 hankkinut 720 000 henkilöä eli 54 prosenttia kaikista verkko-ostajista, kun heitä vuotta aiemmin oli 480 000. Pääsylippuja oli ostanut 41 prosenttia kaikista verkkokaupassa käyneistä. Muita suosittuja verkko-ostoksia olivat vaatteet ja jalkineet, musiikki ja videot.

Lisätietoja:
tietoyhteiskunta.info@tilastokeskus.fi

Tilaukset:
Julkaisujen verkkokauppa Tilastotori
myynti@tilastokeskus.fi, puh. (09) 1734 2011


Päivitetty 13.3.2008