Julkaistu: 7.11.2019

Puolet suomalaisista ostanut verkkokaupasta viimeisen kolmen kuukauden aikana

Suomalaisista 79 prosenttia käyttää internettiä useasti päivässä. Yleisimmin suomalaiset käyttävät nettiä matkapuhelimellaan (80 %). Ennen kevään 2019 eduskuntavaaleja 49 prosenttia äänioikeutetuista suomalaisista käytti vaalikonetta. Puolet 16–89-vuotiaista suomalaisista (50 %) oli ostanut jotain netistä viimeisen 3 kuukauden aikana. 11 prosenttia suomalaisista oli vuokrannut lyhytaikaista majoitusta suoraan yksityishenkilöltä välityssivuston kautta.

Internetin käytön ja eräiden käyttötarkoitusten yleisyys 2019, %-osuus väestöstä

  Käyttänyt internetiä 1) Käyttää internetiä yleensä useita kertoja päivässä Ostanut jotain verkosta 1) Vuokrannut majoitusta yksityis-
henkilöltä välitys-
sivuston kautta 1) 2)
Käyttänyt vaalikonetta 3) Seurannut jotain yhteisö-
palvelua 1)
16-24 100 97 59 11 64 86
25-34 100 96 71 21 68 86
35-44 100 97 75 13 65 84
45-54 98 90 59 11 57 65
55-64 96 82 47 12 44 52
65-74 80 57 21 2 30 32
75-89 41 23 7 1 8 11
 
Miehet 90 80 51 10 46 58
Naiset 89 78 49 11 52 64
 
Kaikki 90 79 50 11 49 61
1) Viimeisten kolmen kuukauden aikana
2) Lyhytaikaista majoitusta
3) Ennen 2019 eduskuntavaaleja

Neljä viidestä 16–89-vuotiaasta suomalaisesta (79 %) käytti internetiä useasti päivässä vuonna 2019. Alle 45-vuotiaista niin tekivät lähes kaikki, mutta 65–74-vuotiaista osuus oli 57 prosenttia ja 75–89-vuotiaista 23 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksesta. Internetin käyttäjien osuus koko 16-89-vuotiaasta väestöstä oli 90 prosenttia. Yleisimmin suomalaiset käyttävät internetiä matkapuhelimellaan (80 %).

Vaalikoneet ovat Suomessa suosittuja. Ennen kevään 2019 eduskuntavaaleja 49 prosenttia äänioikeutetuista käytti vaalikonetta. Vaalikoneet tavoittavat melko hyvin kaikenikäiset äänestäjät. Alle 45-vuotiaista noin kaksikolmasosaa käytti vaalikonetta. 65–74-vuotiaista osuus oli 30 prosenttia.

Verkkolehdistä haki ennen 2019 eduskuntavaaleja tietoa puolueiden vaaliohjelmista ja ehdokkaista 26 prosenttia 16–89-vuotiaista suomalaisista. Puolueiden ja ehdokkaiden kotisivuilta ja blogeista tietoa haki 25 prosenttia ja yhteisöpalveluista 11 prosenttia.

Vuonna 2019 tasan puolet 16-89-vuotiaista suomalaisista oli ostanut viimeisen kolmen kuukauden aikana jotain verkosta. Viimeisen 12 kuukauden aikana oli ostanut 67 prosenttia suomalaisista. Yleisimmin suomalaiset ostavat verkosta vaatteita ja kenkiä (47 %), pääsylippuja (39 %) ja majoituspalveluista (35 %). Naiset ja miehet ostavat netistä yhtä yleisesti.

Jakamistalouteen osallistuminen ei Suomessa ole vielä kovin yleistä. 11 prosenttia suomalaisista oli vuokrannut majoitusta suoraan yksityishenkilöltä internetissä toimivan välitysalustan kautta. Yksityishenkilöiden ajamien kyytien välityspalveluja oli käyttänyt vain kuusi prosenttia. Käytettyjen tavaroiden ostaminen netistä on melko yleistä. Vuonna 2019 kaikkiaan 34 prosenttia 16–89-vuotiaista suomalaisista oli ostanut viimeisen kolmen kuukauden aikana käytettyjä tavaroita verkosta.


Lähde: Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimus 2019, Tilastokeskus

Lisätietoja: Perttu Melkas 029 551 2511, Rauli Kohvakka 029 551 3448, tietoyhteiskunta.info@tilastokeskus.fi

Vastaava tilastojohtaja: Jari Tarkoma

Julkaisu pdf-muodossa (540,4 kt)

Katsaukset
Taulukot

Liitetaulukot

Laatuselosteet

Päivitetty 7.11.2019

Viittausohje:

Suomen virallinen tilasto (SVT): Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö [verkkojulkaisu].
ISSN=2341-8699. 2019. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 19.11.2019].
Saantitapa: http://www.stat.fi/til/sutivi/2019/sutivi_2019_2019-11-07_tie_001_fi.html