- Tämä juttu on arkistoitua sisältöä, joka tarjotaan luettavaksi sellaisenaan. Tämän vuoksi siinä voi olla saavutettavuusongelmia.
Vakavia loukkaantumisia jää virallisen Tieliikenneonnettomuustilaston ulkopuolelle
Pyöräilijöille ja mopoilijoille sattuneet tapaturmat ovat tyypillisiä onnettomuuksia, joita ei ilmoiteta poliisille.
Tilastokeskuksen julkaisema virallinen Tieliikenneonnettomuustilasto sisältää tietoja tieliikenneonnettomuuksissa kuolleista ja loukkaantuneista. Tilastovuodesta 2014 lähtien tilastossa on mukana myös tieto vakavasti loukkaantuneista.
Onnettomuuden osallisia tarkastellaan esimerkiksi alueittain, tienkäyttäjittäin ja eri olosuhteittain. Tiedot kuolleista ja loukkaantuneista perustuvat pääosin Poliisilta saatuihin tietoihin. Loukkaantumisen vakavuuden määrittelyssä käytetään Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen hoitoilmoitusrekisterin aineistoa yhdistettynä tieliikenneonnettomuusaineistoon.
Yhdistetystä aineistosta luodaan onnettomuus-hoitoketjuja ja hoitoketjuista kerättyjen diagnoosit muunnetaan vakavuusluokitukseen[1]. Yhdistämisen ja ketjutuksen säännöt noudattavat vuonna 2014 julkaistun Vaakku-tutkimuksen periaatteita.
Kuolleiden, loukkaantuneiden ja vakavasti loukkaantuneiden tilastointi edellyttää aina onnettomuudesta poliisille tehdyn ilmoituksen saamista tilaston tekoa varten. Ilmoituksesta selviävät tiedot onnettomuuden olosuhteista, tapahtumahetkestä, tapahtumapaikasta ja onnettomuuden osallisista.
Liikenneturvallisuutta koskevien tutkimusten perusteella tiedetään, että kaikkia tieliikenteessä tapahtuneita onnettomuuksia ei kuitenkaan ilmoiteta poliisille ja ne eivät päädy viralliseen tilastoon. Suurin osa polkupyörä-, mopo- ja moottoripyörätapaturmista tapahtuu yksin ilman toista osapuolta[2], jolloin ei jää selvitettäviä syyllisyyskysymyksiä.
Ilmoittamattomat onnettomuudet jäävät tilaston ulkopuolelle
Ilmoittamattomat onnettomuudet ja niissä tapahtuneet loukkaantumiset jäävät virallisen tieliikenneonnettomuustilaston ulkopuolelle. Näiden joukossa on myös vakavia loukkaantumisia[3].
Pyöräilijöille ja mopoilijoille sattuneet tapaturmat ovat tyypillisiä raportoimattomia onnettomuuksia.
Virallisen Tieliikenneonnettomuustilaston ulkopuolelle jääviä loukkaantumisia ja niiden määrää voidaan tarkastella esimerkiksi liikennetapaturmista haettujen vakuutuskorvausten, kyselytutkimuksen[4] tai hoitoilmoitusrekisterin tietojen perusteella. Tässä artikkelissa on keskitytty virallisen tilaston ulkopuolelle jääviin vakavasti loukkaantuneisiin ja niiden määrän määrittämiseen on käytetty Hoitoilmoitusrekisterin tietoja.
Tehdyn tarkastelun perusteella virallisen tilaston ulkopuolelle jää noin 400 vakavaa loukkaantumista vuosittain. Vertailun vuoksi virallisessa tieliikenneonnettomuustilastossa raportoitiin 477 vakavaa loukkaantumista vuonna 2015. Näistä 219 eli valtaosa loukkaantui vakavasti henkilöautossa.
Tilaston ulkopuolelle jäävissä vakavasti loukkaantuneissa polkupyöräilijät olivat selvästi suurin ryhmä sekä vuonna 2014 että vuonna 2015. Polkupyörätapaturmissa loukkaantui vakavasti 240 henkilöä vuonna 2014 ja 222 henkilöä vuonna 2015. Vuonna 2014 toiseksi eniten vakavasti loukkaantuneita oli henkilöautotapaturmissa ja vuonna 2015 mopoilijan tai moottoripyöräilijän tapaturmissa. Vähiten vakavia loukkaantumisia oli kuorma- ja linja-autojen tapaturmissa.
Taulukko 1. Hoitoilmoitusaineiston mukaan vakavasti loukkaantuneet tienkäyttäjittäin
Lähteet: Tilastokeskus, tieliikenneonnettomuustilasto; THL, hoitoilmoitusrekisteri
Alueellisesti tarkasteltuna vuosina 2014 ja 2015 eniten vakavia loukkaantumisia sattui Uudellamaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla. Kolmanneksi eniten vakavia loukkaantumisia oli Pirkanmaalla. Ahvenmaan maakunnassa ja Kainuun maakunnassa oli vähiten vakavia loukkaantumisia.
Taulukko 2. Hoitoilmoitusrekisterin mukaan vakavasti loukkaantuneet alueittain
Lähteet: Tilastokeskus, tieliikenneonnettomuustilasto; THL, hoitoilmoitusrekisteri
Hoitoilmoitusrekisteri ei sisällä tietoa onnettomuuden tapahtumahetkestä, ainoastaan tiedon hoidon aloitushetkestä ja käyntityypistä riippuen myös kestosta. Tarkastelussa on haluttu välttää virallisen tilaston kanssa päällekkäisten vakavien loukkaantumisten tilastointi.
Hoitoilmoitusrekisteristä onkin otettu huomioon hoitojaksot vain niiden henkilöiden osalta, jotka eivät sisälly tieliikenneonnettomuustilaston aineistoon.
Kultakin henkilöltä on huomioitu ensimmäinen liikenneonnettomuuteen viittaava käynti tai hoitojakso[5], johon henkilö on saapunut hoidettavaksi äkillisen hoidontarpeen vuoksi ilman ennalta varattua aikaa tai erillistä sopimusta. Tämän hoitokäynnin tai -jakson diagnoosin perusteella on määritelty loukkaantumisen vakavuus.
Tienkäyttäjäryhmä on määritetty hoitoilmoitusrekisteriin merkityn ulkoisen syyn perusteella. Alueellisesti vakavat loukkaantumiset on luokiteltu hoitolaitoksen mukaan, joten vakava loukkaantuminen voi olla diagnosoitu ja hoidettu eri maakunnan sairaalassa kuin onnettomuus on sattunut.
Artikkelissa tehty tarkastelu tukee aiheesta aikaisemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia ja antaa päivitetyn kuvan Tieliikenneonnettomuustilaston ulkopuolelle jäävistä vakavasti loukkaantuneista. Tarkastelu antaa myös rajoituksistaan huolimatta mahdollisuuden laskea Tieliikenneonnettomuuksissa vakavasti loukkaantuneiden kokonaismäärä ja seurata sen vuosittaista kehitystä.
Kirjoittaja on yliaktuaari ja tieliikenneonnettomuustilaston tiiminvetäjä Tilastokeskuksessa.
[1] Vakavasti loukkaantuneella henkilöllä tarkoitetaan tieliikenneonnettomuudessa osallisena ollutta henkilöä, joka on AIS-vakavuusluokituksen (AAAM, Association for the Advancement of Automotive Medicine) mukaisesti luokiteltu vakavasti loukkaantuneeksi.
[2] Airaksinen Noora: Pyöräilijöiden, mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden liikenne-tapaturmat – erikoissairaanhoitoon johtaneet tapaturmat Pohjois-Kymenlaaksossa (POMO), Liikenne- ja viestintäministeriön LINTU-tutkimusohjelman julkaisuja 4/2008, Helsinki.
[3] Airaksinen Noora, Kokkonen Matti: Tieliikenteessä vakavasti loukkaantuneiden määrän arviointi VAAKKU Trafin tutkimuksia 10/2014, Helsinki
[4] Kautiala Christel, Seimelä Katja: Tieliikenteen onnettomuusrekistereiden peittävyys-tutkimus (PEITTO). LINTU-tutkimusohjelman julkaisuja 7/2012, Helsinki.
[5] Hoitoilmoitusrekisteriin merkitty ulkoinen syy viittaa liikenneonnettomuuteen.