Päivittäistavarat kallistuneet muita nopeammin

Kansalaiset uskovat inflaation laukkaavan vauhdikkaammin kuin indeksit näyttävät. Ilmiö on samanlainen kaikissa euromaissa.

Euron käyttöönoton jälkeen joidenkin usein ostettavien, muutaman euron hintaisten tuotteiden ja palvelujen hinnat nousivat, jolloin mielikuva nopeammasta inflaatiosta levisi koko indeksiin. Päivittäistavaroiden hintojen perusteella syntyy helposti mielikuva koko inflaatiosta, asiaa tutkinut Tilastokeskuksen inflaatioasiantuntija Ilkka Lehtinen toteaa. Myös Britanniassa säännöllisesti ostettavien hyödykkeiden hinnat ovat nousseet selvästi nopeammin kuin muiden hyödykkeiden.

Naisten hyödykekorin osuudeksi 11 prosenttia

Hintakehitystä voi arvioida myös jakamalla hyödykkeet naisten ja miesten tavaroihin ja palveluihin. Lehtisen arvion mukaan naisten korin osuus koko kuluttajahintaindeksistä on 11 ja miesten 7 prosenttia. 82 prosenttia kulutuksesta on yhteistä. Yritysten kannattaa siis sijoittaa ennemmin naisten kuin miesten tuotteisiin. Naisten koriin laskettiin yhteisten tavaroiden lisäksi muun muassa siideri, paikallismatkat, elokuva- ja teatteriliput, kasvisruoka ja salaatti.

Amerikkalaisen investointipankin pääekonomistin David Rosenbergin mukaan naisten inflaatio oli viime vuonna USA:ssa 18 kertaa nopeampaa kuin miesten inflaatio. Syynä olivat muun muassa naisten hyvä työllisyyskehitys ja sen tuomat kulutusmahdollisuudet. Naiset myös avioituvat yhä myöhemmin, ja sinkkunaiset kuluttavat suuremman osuuden tuloistaan kuin sinkkumiehet. Lisäksi naisten kulutus kohdistuu enemmän palveluihin, joiden hinnat nousevat tavaroita nopeammin.

Tieto&trendit-lehden teemana tutkintojen ja työelämän kohtaaminen

Toukokuun Tieto&trendit-lehden teemana on "Tutkinnot ja työelämä kohtaavat". Pekka Tiaisen mukaan Suomeen ei olisikaan tulossa niin suurta työvoimapulaa kuin aiemmin on arvioitu. Muita teeman aiheita ovat esimerkiksi osaamispääoma, AMK-tutkinnot ja aikuiskoulutus. Lisäksi Seppo Kouvonen ja Pentti Jonninen pohtivat Suomen työvoimakustannuksia ja työn tuottavuutta.

Lisätietoja:

Kehittämispäällikkö Ilkka Lehtinen (09) 1734 3478 Erikoistoimittaja Satu Elho (09) 1734 2785. Tarkempia kirjoittajatietoja löytyy lehdestä.

Lue lisää aiheista Tieto&trendit-lehden sivuilta

Tilaukset: Tilastotori tai myyntipalvelu (09) 1734 2011, myynti@tilastokeskus.fi


Päivitetty 1.6.2007